کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اظهارکرد: با استفاده از یک استکان و یک تکه پارچه یا کاغذ سوخته به راحتی میتوان سم ما را از بدن مصدومین مار گزیدگی بیرون کشید.
۱۲:۰۴
۱۳۹۴/۰۴/۰۶
به گزارش آفتاب نیوز، شهریار نوریالاصل در گفت و گو با ایسنا، در خصوص ویژگی مارهای سمی، گفت: بیشتر مارهای سمی ایران سر مثلثی، چشم گربهای و طول کوتاه داشته و به آرامی حرکت میکنند.
وی توصیه کرد: افراد در هنگام مواجه با مار به جای فرار بیحرکت در سرجای خود بایستند، زیرا در صورت بیحرکت بودن، مار مجبور به دفاع و یا حمله نمیشود و بدون اینکه خطری برای افراد داشته باشد به مسیر حرکت خود ادامه میدهد.
نوریالاصل توصیه کرد: افراد همچنین در صورت مواجه با مصدم مارگزیدگی در مرحله نخست باید او را بیحرکت کرده و از فرار و دویدن او جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه عضو مورد گزش باید در وضعیتی قرار گیرد که پایینتر از قلب باشد، گفت: بعد از انجام این کار باید بوسیله دستمالی به عرض سه تا پنج سانتیمتر بالاتر از محل گزش مار را بست و این بستن باید به گونهای باشد که مانع خونرسانی به عضو آسیب دیده نشود.
این کارشناس هلال احمر اظهار کرد: افراد در صورتی که استکان و یا لیوانی به همراه دارند میتوانند یک تکه کاغذ، برگ خشک و یا پارچهای را با کبریت آتش زده و آن را در لیوان و استکان انداخته و به سرعت روی محل گزش قرار دهند.
نوریالاصل افزود: این کار موجب خواهد شد خون به حالت مکش بیرون آید و داخل استکان شود و همراه آن نیز سم از بدن مصدوم خارج شود.
وی تصریح کرد: در صورتی که این کار حداقل دو بار انجام شود بیشتر سم مار از بدن فرد خارج میشود.
این کارشناس هلال احمر خاطرنشان کرد: استفاده از استکان در مواردی ممکن است که محل گزش در بدن و در دست و پاها باشد.
نوریالاصل تصریح کرد: چنانچه گزش در ناحیه صورت و سر باشد باید بوسیله تیغ محل گزش را خراش داده و اقدام به مکیدن موضع کرد و این کار به شرطی است که زخم و یا دندان کشیدهای در دهان فردی که میخواهد عمل مکیدن را انجام دهد وجود نداشته باشد.
این کارشناس هلالاحمر افزود: این اقدام نیز موجب خواهد شد میزان قابل توجهی سم از بدن مصدوم بیرون بیاید.
نوریالاصل در پایان با اشاره به مفید بودن مارها برای طبیعت، توصیه کرد: افراد در موارد مارگزیدگی از کشتن مار بطور جد خودداری کرده و سعی کنند تنها خصوصیات ظاهری ما را برای تزریق پادزهر مناسب به خاطر بسپارند.
از شما خواستارم هر دروری رو چاپ نکنید مکیدن محل گزش خریت محض است چون اگرسم از نوع نوپونوروتوکسین باشه حتما از بافت زبان جذب میشه و فرد میمیره لطفا...هرچی گفت چاپ نکنید
بنام خدا
در مورد مسائل درماني بايد نظر تخصصي بدهيد و نبايد از تجربيات شخصي و علمي ٤٠ سال قبل استفاده كرد
در زمان حادثه
اقدامات لازم
١- محل براي ما و مصدوم أمن باشد
٢- از حركت بيمار ممانعت بعمل اوريد
از يك bandage با ويبريل و باند كشي استفاده كنيد، به شكلي كه دو انكشت براحتي زير باند وارد شود
٣- بالآي محل را نبنديد
٤- محل را برش ندهيد
٤- از مكيدن محل خودداري شود (خطر مردن در صورتي كه شخص زخم دهان داشته باشد)
٥- از يك تخته به عنوان اتل استفاده كنيد
٦- از مصرف الكل و سيكار و ،،،، خودداري شود
٧- سريعتر به مركز درماني رسانده شود
متخصص طب اورزانس
جناب علی آقا شما همون کاریو که فکر میکنی درسته انجام بده و عواقبشم پای خودت دیگه چه لزومی داره به دیگران توهین کنی- داداش گلم تا راجع به چیزی مطمئن نشدی اظهار نظر غلط نکن اتفاقا حرف آقای جوادزاده کاملا درسته
ناشناس
معمولا مار گزيدگي جايي رخ ميده که امکاناتي به غير از مکيدن وجود نداره حتي استکان هم نيست . دوست عزيز اين کار را تو بيمارستان که انجام نميدهند شما دوست داريد علمي باشد .